Díky městu Rožnov pod Radhoštěm v rámci podpory aktivit a akcí v oblasti životního prostředí. |
Projekt řešil realizaci následujících výukových programů:
Cílovou a podpořenou skupinou byli žáci V. – VIII. třídy (školní rok02021/22) ve věku 11 až 15 let a 2 pedagogové, odborník z praxe – Miroslav Urban http://medurban.cz/.
Absolvovali jsme 12 vyučovacích hodin realizovaných v každé ze tříd.
V období duben, květen, červen na ukázkové včelnici na Videčských Pasekách a v září 2022 v našich venkovních i vnitřních učebnách.
Projekt podporoval výuku v souvislostech, v terénu, badatelské vyučování a metodu Učíme se venku.
1. Naučná včelí stezka.
2. Provoz včelařství.
Absolvovali jsme komentované prohlídky a výuky s odborníkem z praxe na instalované naučné včelí stezce a v blízkém vzdělávacím včelařském provozu.
Svá pozorování jsme zaznamenávali, plnili a vyhodnocovali jsme úkoly, vypracovávali jsme pracovní listy.
Stavěli jsme dřevěné i mechanické modely včel z přírodnin, hráli jsme výukové hry, seznamovali jsme se s jedlými bylinami, poznávali jsme včelařsky významné rostliny, četli jsme si včelí pohádky.
Nabyli jsme osobní zkušenosti se včelařskými pomůckami, seznámili jsme se s riziky včelařské práce, zblízka jsme si prohlédli včelí plod, viděli jsme vajíčka, larvy, zavíčkované kukly a líhnoucí se dělnice, obdivovali jsme včelí matku a nejodvážnější z nás drželi v ruce trubce (včelího samce, který nemá žihadlo). Ukázali jsme si, jak včely ukládají med a vysvětlili jsme si, co je včelí chléb neboli uložený plástový pyl. Někteří shlédli i včelí taneček, který je základem včelí komunikace.
Vztahy včel v krajině.
Seznámili jsme se s detailním životem včely, stavbou těla a principem opylování.
Svá pozorování jsme zaznamenávali, plnili a vyhodnocovali jsme úkoly, vypracovávali jsme protokoly.
Součástí pozorování bylo i praktické mikroskopování vnější stavby těla včely.
Poznávali jsme vztahy a role včelstva v krajině. Probírali jsme vývoj společenského chování hmyzu obecně.
Žáci IX. třídy (školní rok 2022/23) tyto poznatky využili jakou součást svých závěrečných projektových esejů, ve kterých porovnávaly život včel a lidí.